ANALISIS PRINSIP ORGANISASI DALAM REKA BENTUK KURIKULUM STANDARD KEBANGSAAN DARI DIMENSI VERTIKAL DAN DIMENSI HORIZONTAL

Analisis Prinsip Organisasi dalam Reka Bentuk Kurikulum Standard Kebangsaan dari Dimensi Vertikal dan Dimensi Horizontal


    Prinsip organisasi dalam reka bentuk kurikulum standard kebangsaan terdapat lima prinsip utama yang telah disusun dalam dua dimensi yang berbeza iaitu Dimensi Vertikal (Menegak) dan Dimensi Horizontal (Mendatar). Prinsip ini diperkenalkan adalah bertujuan untuk menjadikan sesebuah susunan kandungan kreatif serta menyeluruh dari pelbagai aspek bagi mencapai matlamat kurikulum yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Berikutan daripada prinsip penyusunan reka bentuk kurikulum dalam setiap dimensi juga berbeza yang mana dalam Dimensi Vertikal, prinsip penyusunannya mengandungi prinsip kesinambungan dan prinsip urutan. Dalam Dimensi Horizontal pula, ia mengandungi 3 prinsip penyusunan iaitu prinsip integrasi, prinsip skop, serta prinsip imbangan. Hubungkait antara Dimensi Vertikal dan Dimensi Horizontal dapat dilihat melalui gambar rajah berikut.

Rajah 1: Prinsip Penyusunan Reka Bentuk Kurikulum


Dimensi Vertikal

Dalam konsep penyusunan kandungan, Dimensi Vertikal merujuk kepada susunan kandungan yang secara menegak dari atas ke bawah elemen kurikulum.  Dimensi Vertikal merupakan dimensi yang menggambarkan hubungan yang berkaitan tentang peraturan pengalaman belajar dalam bidang yang sama, serta sering dikaitkan dengan pertimbangan waktu dalam satu tingkat ke satu tingkat dan dalam satu kelas ke satu kelas berikutnya. Rajah berikut adalah prinsip-prinsip penyusunan reka bentuk kurikulum yang terdapat dalam Dimensi Vertikal. 

Rajah 2: Prinsip Dimensi Vertikal

Prinsip kesinambungan atau lebih dikenali sebagai Principle of Continuity dalam Dimensi Vertikal telah didefinisikan sebagai pemeringkatan ilmu, kemahiran dan nilai yang perlu dikuasai oleh setiap murid sejajar dengan pertumbuhan fizikal serta perkembangan mental yang mana seiring dengan peningkatan usia mereka. Dalam konteks prinsip kesinambungan, suatu kurikulum yang sempurna perlu mempunyai kesinambungan yang lancar iaitu setiap peringkat harus dimulai dengan peringkat yang paling asas dan seterusnya membolehkan murid mengaplikasikan untuk meneroka pada tahap yang lebih tinggi. Oleh hal yang demikian, objektif mahupun kandungan yang penting hendaklah sentiasa diulang dan didedahkan secara berterusan dengan pelbagai kaedah atau cara bagi menentukan ianya dapat dipelajari dengan menyeluruh agar dapat mencapai keselarian dan kesepaduan dalam suatu kurikulum pendidikan.  

Selain itu, prinsip urutan (Principle of Sequence) membawa maksud jumlah timbun-tambah ilmu, kemahiran dan nilai yangb dibina menerusi pembelajaran yang dilaksanakan iaitu menerusi pembelajaran yang merentas waktu. Dalam prinsip urutan ini, sistem pembelajaran yang disaranakan hendaklah dilaksanakan secara berterusan dan berurutan seperti berdasarkan pengalaman lalu, agar setiap pelajar berpeluang mempelajari sesuatu dengan lebih dekat, meluas serta mendalam.

Dimensi Horizontal

Dimensi Horizontal pula diertikan sebagai susunan kandungan yang dilaksanakan secara sebelah-menyebelah. Dalam erti kata lain, ia merupakan kandungan pembelajaran untuk satu mata pelajaran adalah menyebelah ataupun sealiran dengan satu lagi mata pelajaran yang dapat dilihat dari segi konten dan penilaian. Seterusnya, hasil yang sama akan dikumpulkan kepada satu tema dan topik, iaitu dengan menentukan skop kandungan kurikulum secara mendatar mahupun sealiran. Tambahan pula, Dimensi Horizontal ini juga mudah difahami sebagai susunan isi kandungan daripada pelbagai mata pelajaran yang sama ataupun secara sebelah-menyebelah untuk menjadi satu mata pelajaran yang baru. Dengan demikian, terdapat 3 prinsip dalam Dimensi Horizintal seperti dalam rajah berikut. 

Rajah 3: Prinsip Dimensi Horizontal

Prinsip integrasi atau dikenali sebagai (Principle of Integration) adalah prinsip yang menekankan agar pengalaman pembelajaran dihubungkaitkan antara satu sama lain supaya pembelajaran akan menjadi lebih bermakna dan menyeluruh. Integrasi juga dikaitkan dengan pelbagai elemen merentas kurikulum iaitu dari segi bahasa, ilmu, kemahiran, teknologi, inovasi, kreatif serta keusahawanan.

Di samping itu, prinsip skop pula berkaitan dengan keluasan serta kedalaman kandungan yang perlu dimuatkan dalam sesuatu kurikulum dan pengajaran. Keluasan dan kedalaman kandungan ini berkaitan dengan tahap pendidikan yang membolehkan setiap murid menguasai kandungan mengikut tahap-tahap pendidikan serta kognitif. Namun demikian, terdapat beberapa perkara yang perlu diberi perhatian dalam prinsip ini, iaitu kandungan penting yang terdapat dalam sesuatu mata pelajaran, tahap kesediaan murid dan pengalaman murid.

Prinsip Imbangan dalam Dimensi Horizontal merujuk kepada kadar agihan, kepadatan muatan dan kesesuaian kandungan dengan masa pembelajaran yang telah diperuntukkan kepada murid-murid untuk menguasainya. 



RUJUKAN

Zaini Abdullah. (2021). Modul Perkembangan Pendidikan di Malaysia. Universiti Pendidikan Sultan Idris


Comments

Popular posts from this blog

REKABENTUK KURIKULUM KEBANGSAAN DAN PENTERJEMAHANNYA DALAM SISTEM PENDIDIKAN DI MALAYSIA.

ANALISIS REKA BENTUK KURIKULUM, POLA KURIKULUM DAN ORIENTASI KURIKULUM YANG DILAKSANAKAN DALAM KURIKULUM KEBANGSAAN.