REKABENTUK KURIKULUM KEBANGSAAN DAN PENTERJEMAHANNYA DALAM SISTEM PENDIDIKAN DI MALAYSIA.

Rekabentuk Kurikulum Kebangsaan dan Penterjemahannya Dalam Sistem Pendidikan Di Malaysia. 


1.0       Peranan Pendidik dalam Perkembangan Pendidikan

Menurut Ornstein & Hunkin (1993) konsep dan reka bentuk kurikulum bermaksud sebagai satu pelan atau rancangan untuk tindakan atau satu dokumen bertulis yang mengandungi strategi untuk mencapai matlamat yang dihajati. Kurikulum yang direka perlulah mempunyai pelan dan struktur yang jelas dan didokumenkan supaya tidak terjadinya kekeliruan semasa melaksanakan kurikulum tersebut. Kurikulum ialah unsur budaya atau ilmu pengetahuan untuk memandu guru yang mengajar kumpulan murid tertentu (Mohd Daud, 1995).

Malaysia mempunyai sistem kurikulum berpusat dan proses pelaksanaan perkembangannya adalah secara top-down. Kurikulum kebangsaan mula disarankan sejak Penyata Razak (1956)  membolehkan setiap pelajar sekolah di Malaysia mendapat ilmu, kemahiran, nilai dan budaya sebagai warganegara Malaysia.

Kurikulum yang telah dibentuk kemudiannya akan didokumentasikan dan disebarkan keseluruh sekolah di Malaysia melalui Jabatan Pelajaran Negeri dan Jabatan Pelajaran Daerah. Para pegawai di peringkat ini harus memastikan sebarang maklumat berkaitan kurikulum disebarkan dengan tepat dan jelas supaya tidak timbul kekeliruan dalam kalangan guru-guru di sekolah. Hal ini supaya proses penyampaian kurikulum dapat berjalan dengan lancar semasa proses pengajaran dan pembelajaran sedang berlaku. Oleh itu, guru berperanan penting sebagai pelaksana penyampai kurikulum kebangsaan. guru perlu menekankan tiga perkara dalam penyampaian perkembangan kurikulum, iaitu :

i-               Guru sebagai perancang 4 merancang dan menyediakan kurikulum

ii-             Guru sebagai pelaksana 4 melaksanakan kurikulum melalui proses pengajaran dan pembelajaran

iii-           Guru sebagai penilai 4 menilai keberkesanan kurikulum : formatif dan sumatif

Kurikulum yang telah dibentuk oleh Kementerian Pelajaran Malaysia adalah sebagai panduan kepada setiap pendidik yang telah diberi tanggungjawab agar melaksanakan pengajaran berpandukan rancangan pengajaran. Proses merancang pengajaran merupakan sebahagian daripada proses kurikulum yang mengandungi himpunan subjek-subjek. Seterusnya, rancangan pengajaran bagi satu unit pelajaran, silibus untuk rancangan sesuatu subjek, serta rancangan kerja bagi melengkapkan maklumat terperinci silibus bagi tempoh tahun persekolahan.

2.0       Penterjemahan dan Pentafsiran Kurikulum Kebangsaan

Menurut Akta Pendidikan 1996, kurikulum kebangsaan ialah satu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan yang membantiu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.

3.0       Penterjemahan Kurikulum Kebangsaan

Penterjemahan kurikulum kebangsaan mengandungi proses yang melibatkan empat komponen yang saling berhubung, iaitu :

i.               Asas Pertimbangan Pembinaan Kurikulum

·       Pembangunan Negara

·       Perkembangan Individu

·       Teori Pembelajaran

·       Falasafah Pendidikan Kebangsaan (FSK)

·       Empat Rujukan Pendidikan

ii.              Peringkat Perlaksanaan Kurikulum

·       Komponen Mata Pelajaran Wajib

·       Program-Program Khas

iii.            Amalan Kurikulum Bilik Darjah

·       Strategi Pengajaran dan Pembelajaran

·       Penilaian

iv.            Hasil Perlaksanaan Kurikulum

·       Pembangunan Insan (Individu)

·       Pembangunan Negara



RUJUKAN

Zaini Abdullah. (2021). Modul Perkembangan Pendidikan di Malaysia. Universiti Pendidikan Sultan Idris


Comments

Popular posts from this blog

ANALISIS PRINSIP ORGANISASI DALAM REKA BENTUK KURIKULUM STANDARD KEBANGSAAN DARI DIMENSI VERTIKAL DAN DIMENSI HORIZONTAL

ANALISIS REKA BENTUK KURIKULUM, POLA KURIKULUM DAN ORIENTASI KURIKULUM YANG DILAKSANAKAN DALAM KURIKULUM KEBANGSAAN.