APLIKASI MODEL KURIKULUM TYLER KE ARAH MEMBINA PENGALAMAN PEMBELAJARAN DALAM KALANGAN PELAJAR.
Aplikasi Model Kurikulum Tyler Ke Arah Membina Pengalaman Pembelajaran dalam Kalangan Pelajar.
Model Tyler 1949 dianggap sebagai model klasik dan banyak digunakan dalam bidang perkembangan kurikulum. Di dalam bukunya yang dihasilkan, iaitu Basic Principles Of Curriculum and Instruction (1949), Tyler (1949) telah menekankan perkembangan kurikulum berdasarkan kepada empat pertanyaan di bawah:
Model
kurikulum Tyler (1949) telah memainkan peranan yang penting dalam perkembangan pendidikan
di kalangan para pelajar. Menurut Tyler (1949), pengalaman pembelajaran yang
dilakukan dan dilaksanakan mengambil kira pengalaman “lampau” dan pandangan
pelajar berhubung dengan perkara atau situasi pembelajaran yang telah
dipelajari.
Maksud
pengalaman pembelajaran ialah interaksi antara murid- murid dan keadaan
persekitaran mereka. Pengalaman pembelajaran boleh diberikan melalui
keterlibatan pendengaran, penglihatan, perbuatan, kombinasi pendengaran dan
penglihatan. penglibatan dan perbuatan. Pengalaman tersebut berbentuk konkrit
dan mudah difahami oleh murid dalam pembelajaran mereka. Setiap pengalaman
belajar haruslah memuaskan pelajar dan pengalaman pelajar juga perulah sesuai
dengan setiap tujuan yang ingin dicapai. Hal ini kerana, setiap tujuan akan
menentukan pengalaman pembelajaran para pelajar.
Menurut
Tyler (1949), perancang kurikulum iaitu para pendidik ataupun guru perlu
memilih subjek, isi kandungan atau pengalaman pembelajaran yang perlu
didedahkan kepada para pelajar supaya objektif pembelajaran tercapai. Contohnya,
seseorang guru perlulah menggunakan teknik pengajaran dan pembelajaran yang
kreatif seperti menayangkan video di dalam kelas dan menggunakan kaedah belajar
sambil bermain di dalam kelas supaya para pelajar sentiasa berminat untuk
mempelajari sesesuatu subjek tersebut. Kesannya, hal ini akan dapat
memotivasikan para pelajar untuk mempelajari sesuatu subjek tersebut secara
lebih mendalam. Oleh itu, hal ini akan dapat membentuk sebuah pengalaman
pembelajaran dalam diri pelajar tersebut selepas mereka berada dan melalui
situasi itu tidak kiralah sama ada situasi tersebut di dalam kelas mahupun di
luar kelas.
RUJUKAN
Tyler, R. W. (1949). Basic principles of curriculum and instruction. Chicago: University of Chicago Press.
Comments
Post a Comment